Förtroende är nyckeln i välmående team.
Speed sysselsätter nära tusen medarbetare, och inget kunde göra oss stoltare. Varje team och enskild individ ska trivas och må bra på jobbet, det är en självklarhet. En förutsättning för det är en kultur som andas och lever våra värderingar. Under senhösten 2023 fokuserade vi hårt på vårt interna varumärkesarbete, där startskottet blev en lansering av vår uppdaterade varumärkesbok. Syftet är att stärka kulturen och göra det lite roligare att gå till jobbet.
En annorlunda varumärkesresa.
Under hösten blev Speeds uppdaterade varumärkesbok klar, en bok vi utvecklat tillsammans med teamet på varumärkesbyrån Consid. I stället för en traditionell lansering av boken som snabbt hade fallit i glömska ville vi göra något annorlunda, något som gav ett bestående avtryck. Vi tog därför fram en plan som blev mer som en resa. En resa som påbörjades i oktober, fylld av aktiviteter som inte bara är lärande utan också bygger våra team starkare. Genom lättsamma övningar lär vi medarbetare känna varandra lite bättre. Det är en utmaning att få människor på olika orter, vissa inte ens i våra egna lokaler utan uthyrda till kunder, att känna tillhörighet till ett större sammanhang.

Stärkt kultur och tightare team.
Målsättningen med projektet, om man nu kan kalla det projekt eftersom resan ju aldrig tar slut, var att varje medarbetare skulle få en djupare insikt i Speeds varumärke och vilken roll man har i den kontexten. Dessutom ville vi stärka kulturen och bygga teamen än starkare. Anställda som litar på sina organisationer visar högre engagemang, kreativitet och produktivitet. När förtroendet sviktar upplever man mer stress, man trivs sämre och är mer benägen att sluta. Att främja förtroenden är därför avgörande för att skapa välmående team. Oftast läggs fokus på det förtroende som finns mellan chefer och medarbetare.
Lika viktigt – om inte mer – är att lagkamrater känner förtroende för varandra. När allt kommer omkring arbetar de flesta anställda i team, och merparten av deras arbetsdag involverar interaktion med kollegor, ofta i frånvaro av en chef. Det här hade vi som utgångspunkt för höstens varumärkesarbete och de aktiviteter vi genomfört.
Speedbingo ett kul sätt att skapa varumärkesinsikter.
En aktivitet i paletten var Speedbingo och som varit tillgängligt för alla medarbetare att spela. Ett spel med nio brickor med olika uppdrag, allt från att hälsa på en kollega man aldrig sagt hej till förut till att förstå Speeds affärsidé. Alla uppdrag har haft en tydlig koppling till varumärkesboken. Under en treveckorsperiod var första Speedbingobrickan öppen och deltagandet var högt. Efter avslutat spel lottades priser ut bland de som deltagit, priser med koppling till vårt löfte Tappa aldrig farten. Syftet med övningen var att på ett lättsamt och lekfullt sätt ta del av Speeds varumärke. Att få en djupare förståelse för beskrivningen av vilka vi är, vad vi gör och varför vi gör det. Speedbingo är en återkommande aktivitet och fler spel släpps under 2024.

SPEEDKAMPER kombinerar lärande med teambuildning.
En förutsättning för välmående grupper är att det finns en grundtrygghet för alla medarbetare. Med vår satsning på Speedkamperna har vi lagt en grund för att alla grupper jobbar med sin teambuilding. Speedkamperna är övningar där medarbetarna samarbetar och bygger gemenskap samtidigt som de lär känna Speeds varumärke. Aktiviteterna knyter var och en an till Speeds personlighet; snabb, personlig, lyhörd, trovärdig och prestigelös, och på så sätt får vi den naturliga kopplingen till varumärkesboken. Syftet med Speedkamperna har varit att vi ska lära känna varandra bättre och att bli än godare kollegor och att vi därigenom känner oss tryggare på jobbet. Under hösten genomfördes två Speedkamper och den första var självklart Speed-dating. På vårt intranät har det postats många kommentarer och reflektioner kring hur värdefulla dessa relativt enkla övningarna har varit och vilka positiva effekter det gett i grupperna.

Speedkamperna fortsätter även under våren. Genom arbetet vi gjort under hösten har vi sett ett stort engagemang och en rad positiva effekter i teamen. Relativt enkla insatser har gjort en stor skillnad. Effekten är svår att mäta som en isolerad företeelse men vi ser att vårt eNPSvärde kraftigt höjts, och även om det ligger många orsaker bakom detta är vi övertygade om att varumärkesarbetet varit en starkt bidragande orsak.
