Speed 20 år: En resa i full fart. Vi träffar Daniel & Jalle.

Publicerat: 22 april 2024

Daniel och Jalle hade jobbat tillsammans på olika arbetsplatser under många år, när de en dag efter ett kundbesök bestämde sig för att ta en kaffe. Den fikan, en diskussion om en ny affärsidé och en skiss på en servett blev starten på en fantastisk resa. Idag, den 15 april, exakt tjugo år senare har skissen vuxit till ett av Sveriges största 3PL- och bemanningsbolag, ett miljardbolag som sysselsätter över 1.000 människor.  

Jarl Ternander, även kallad Jalle, och Daniel Johansson har varit parhästar genom yrkeslivet i många år. För tjugo år sedan startade de Speed tillsammans och det är den resan vi är nyfikna på när vi träffar dem på Speeds kontor i Borås. De känner varandra utan och innan och känslan man får när man träffar dem är att de är väldigt olika, men ändå väldigt lika. De drivs av samma sak och styrs av samma värderingar. I centrum står en övertygelse om att ett bolag inte är någonting utan sina medarbetare. 

– Vi tycker inte alltid lika men för oss har det varit en styrka, då vi alltid har kunnat diskutera oss fram till en lösning vi både tyckt varit bra. Vi har alltid respekterat varandras olikheter. Men i botten ligger att vi har samma grundvärderingar, det tror vi har varit nyckeln i vårt samarbete, säger Daniel.  

– Det som har gjort att bolaget vuxit och utvecklats som det gjort är alla medarbetare, underbara människor som lagt ner lika mycket själ och hjärta i det här som vi gjort. Jag får gåshud när jag tänker på det. Trivs man så levererar man och då blir resultatet bra, säger Jalle. 

SERVETTEN SOM SATTE SPELPLANEN. 

Det var den där soliga aprildagen 2004 på Rammefors konditori i Borås som allt började. Jalle och Daniel åkte dit och tog en fika efter jobbet. Det blev en produktiv fika och början till något stort. Tankar sattes i gång och diskuterades, idéer stöttes och blöttes och till slut hade de knäckt det. Eftersom de varken hade papper eller penna med sig kluddades idén ner med en lånad penna på en servett. Den servetten sitter i dag inramad på Speeds huvudkontor på Prognosgatan i Viared.  

– Alla inriktningar av bolagen var med redan på servetten, men vi ville tänka utanför boxen och göra det på ett nytt sätt, förklarar Jalle. Vi ville dra nytta av olika inriktningar och kombinera logistiktjänster med bemanning och rekrytering men också produktion och utbildning. Planen var att vara långsiktiga och utveckla och ha kvar vår personal, för att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att få tillbaka samma personal när de hyrde in resurser. 

Förutom ett nytänk kring tjänsteutbudsmixen ville man också verkligen göra det lite bättre och få medarbetare som trivdes bättre. Tanken var att Speed skulle vara för människor som kan och vill lite mer. 

-Jag hade under en längre tid tänkt starta ett eget bolag och eftersom jag och Daniel båda alltid trivts väldigt bra ihop frågade jag honom om han ville vara med. Och det ville han ju gärna. Sagt och gjort, från en idé uppritad på en servett var bolaget verklighet första december samma år. 

FLEXIBILITET OCH SNABBRÖRLIGHET BLEV SPEED. 

Visionen var att skapa ett tjänsteföretag med flera inriktningar som kunde få synergier av varandra. På så sätt kunde man jobba kostnadseffektivt och blev också mindre sårbara. “Vägen blir till medan vi går” var en tydlig filosofi, och man lyssnade till vad kunderna behövde och anpassade tjänsterna därefter, istället för att försöka sälja en befintlig palett av tjänster. Budgeten som gjordes var enkel men man hade hela tiden koll på intäkter och utgifter, precis som en vanlig hushållsekonomi. Att växa med bibehållen lönsamhet var ett tydligt ekonomiskt mål. 

Bolaget skulle ha ett namn och här ville både Jalle och Daniel att namnet skulle står för att det händer saker, att här är det fart. Båda kom från större mer trögrörliga bolag och nu ville de att namnet skulle spegla det mindre bolagets flexibilitet och snabbrörlighet. Det var Daniel som till slut kläckte Speed. 

– Namnet gillade vi direkt båda två, berättar Daniel, och med det var vi redo att köra i gång. Jag gick till tryckeriet för att trycka visitkort åt oss och då frågade de efter vår logotyp. Det hade vi inte hunnit göra någon så jag frågade tjejen där om hon kunde göra en åt oss och det kunde hon. Den kostade 250:- säger Daniel men då flikar Jalle snabbt in att den faktiskt kostade 350:- – den var dyr. 

INNOVATIV KOMMUNIKATION STACK UT. 

Precis som för alla nystartade bolag var det ekonomiska läget tufft i början, men gänget jobbade otroligt kostnadseffektivt och hittade innovativa vägar. När en soffa behövdes till receptionen tog man såklart lastbilen till kundmötet och hämtade soffan på IKEA på hemvägen. När det kom till marknadsföring tog man också till nya, kanske lite okonventionella grepp. 

– Syns man inte finns man inte och vi behövde synas till en liten peng, berättar Jalle. Vi kom på att vid studenten är det lätt att synas och vi kan nå ut till en målgrupp vi vill nå. Vi hade precis fått en ny gemensam poolbil på företaget som vi hade stripat upp med Speedloggan. Den tänkte vi kunde köras efter studentflaken runt i stan. Men vi vill synas mer. Vi hyrde en täckt släpkärra som pimpades med Grattis till studenten, Speedlogga, björkris och ballonger. Kärran hakades på bilen och nycklarna gavs till en av våra anställda som fick uppdraget att köra runt. Efter ganska många varv på stan blev killen stoppad av polisen som påpekade att han inte fick köra runt med studenter i kärran. Han fick till och med öppna släpet för att bevisa att det inte satt några studenter där. Poliserna undrade då varför han körde runt med ekipaget, varpå killen svarade att det undrade han också. 

–  Ja, det där skapade uppmärksamhet, konstaterar Daniel nöjt. Precis som den gången vi på Flygets Dag här på Viared köpte reklamplats på en vepa efter ett sportflygplan. Det var JAS-plan och andra plan och till slut var det dags för Speed-planet att lyfta. Vi hade betalat 500 kronor per bokstav. Tyvärr stavade piloten fel och skrev att Speed söker prsonal. Många skratt blev det i publiken men med facit i hand blev det nästan bättre reklam samtidigt som vi sparade 500 kronor. 

EN STARK RELATION SOM BESTÅR. 

Idag arbetar inte de två vapendragarna tillsammans på daglig basis längre men pratar med varandra, det gör de varje vecka. De är lite som bröder, de gillar verkligen varandra och är i mångt och mycket lika i tanke och sätt. De kan prata med varandra om allt och det har verkligen varit en styrka. Det är inte svårt att förstå varför deras idé hade möjlighet att bli en framgångssaga. De båda skapade ett starkt värderingsstyrt företag där ett skratt aldrig var långt borta. 

– Jag och Jalle har samma värderingar i grunden, men bolagets värderingar skapade vi genom hur vi jobbade och agerade, säger Daniel.  

– När vi körde i gång bolaget ville vi inte lägga pengar på att anlita städbolag till kontorsdelen till exempel, och då delade vi upp utrymmena mellan alla på kontoret och hjälptes åt, berättar Jalle. Daniels finmotorik är ju inte den bästa så det slutade så klart med att han välte hinken och vi hade vatten över hela golvet.    

Historierna är många och skratten duggar tätt. Som den gången Speed köpt en ytmonteringslina som skulle invigas tillsammans med kunder. Datumet var bokat sedan länge och Speedpersonalen skulle ställa upp mangrant. Det här var ett viktigt möte. Dessvärre råkade Daniel boka in en familjeaktivitet exakt samtidigt som kundmötet. Men i stället för att tjura ihop gjorde man incidenten i sann Speedanda till en kul grej och tryckte upp en pappdocka av Daniel i naturlig storlek som fick vara med på mötet i stället för originalet.  

– Jag tror faktiskt att det bara var till fördel, säger Jalle och skrattar. 

IDÉN BLEV ETT AV DE STÖRSTA 3PL-BOLAGEN. 

Så här tjugo år efter starten, är Speed en av landets största 3PL-bolag med logistikytor på hissnande 220.000 m2. Omsättningen ligger på en miljard och med över 1.000 medarbetare är Speed en av Borås största privata arbetsgivare. Idag finns Speed inte enbart i Borås utan även i Stockholm, Göteborg, Mölndal och Stenungsund.  

– Det här hade vi ju aldrig kunnat drömma om den där dagen i april när vi satt och fikade och smidde planer. Och det var heller aldrig planen från början att vi skulle bli stora, säger killarna unisont. Vi skulle göra saker på vårt sätt och ha roligt på vägen – det var planen. Och det hade vi verkligen.    

Varje år kommer människor på tusentals bra idéer under samtal på caféer, restauranger och barer. Och varje år är det lika många som aldrig genomförs i verkligheten. I bästa fall skrivs de ner som slarviga anteckningar i mobilen, där de sedan får ligga orörda. Eller som i det här fallet, på en servett. Den här blev verklighet och början på en resa. En fantastisk resa som nu tjugo år senare fortsätter, utan att tappa fart.